O NAS

  Centrum Badań Edukacyjnych i Kształcenia Ustawicznego jest samodzielną jednostką organizacyjną Wydziału Polonistyki UJ. Zadaniem Centrum jest organizowanie i prowadzenie interdyscyplinarnych badań naukowych w zakresie edukacji szkolnej i akademickiej, tworzenie i testowanie innowacyjnych narzędzi dydaktycznych oraz prowadzenie działalności dydaktycznej dotyczącej kształcenia ustawicznego nauczycieli.
 
1. Do zadań Centrum należy w szczególności: 
 
1) badanie potrzeb dydaktyki z zakresu języka polskiego i innych przedmiotów na wszystkich poziomach edukacji oraz wzajemnego oddziaływania dydaktyk różnych przedmiotów; 
2) diagnozowanie mocnych i słabych stron edukacji;
3) wpływanie na kształt dydaktyki, zgodnie z potrzebami rynku pracy i nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego;
4) tworzenie i sprawdzanie w działaniu innowacyjnych narzędzi dydaktycznych (w tym szczególnie edukacyjnych modeli wykorzystania mediów audiowizualnych i cyfrowych na wszystkich szczeblach kształcenia) oraz form współpracy nauczycieli różnych przedmiotów w „szkołach ćwiczeń";
5) prowadzenie różnych form doskonalenia zawodowego dla czynnych nauczycieli języka polskiego i innych przedmiotów. Oferta kształcenia ustawicznego obejmuje w szczególności aktualizację wiedzy przedmiotowej i kompetencji metodycznych, przygotowanie uczniów do aktywnego poruszania się na rynku pracy, wsparcie merytoryczne i dydaktyczne dla uczących w szkołach zawodowych oraz w szkołach funkcjonujących w trudnym środowisku;
6) opracowanie materiałów naukowo-dydaktycznych dotyczących modeli wdrażania kształcenia ustawicznego i innowacyjności;
7) inicjowanie różnych form współpracy z jednostkami organizacyjnymi UJ, w szczególności jednostkami kształcącymi nauczycieli, oraz ośrodkami naukowo-badawczymi w Polsce i zagranicą;
8) prowadzenie działalności dydaktycznej w postaci zajęć realizowanych w ramach programu studiów na Wydziale Polonistyki UJ, jak również organizowanie warsztatów i kursów, oferowanych wszystkim studentom Uniwersytetu Jagiellońskiego, poświęconych innowacyjnym działaniom dydaktycznym.
 
2. Zadania te realizowane są m.in.  poprzez: 
 
1) prowadzenie ogólnopolskich i międzynarodowych interdyscyplinarnych badań naukowych  diagnozujących potrzeby współczesnej edukacji;  realizację programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Akademickie Centrum Kreatywności", a w szczególności: testowanie innowacji edukacyjnych w tzw. szkołach ćwiczeń; monitorowanie działań studentów i nauczycieli w obszarze wdrażania innowacyjności i dostosowywania treści i metod nauczania do zmieniających się potrzeb cywilizacyjnych; testowanie nowej formuły praktyk studenckich;
2) realizację dwustronnych i wielostronnych projektów dydaktyków różnych specjalności;
3) współpracę z ośrodkami naukowo-badawczymi w Polsce i zagranicą; poszukiwanie dobrych praktyk; edukacyjnych;
4) organizację konferencji i seminariów poświęconych interdyscyplinarności edukacyjnych badań naukowych, innowacyjności dydaktyki szkolnej i akademickiej oraz kształceniu ustawicznemu;
5) działalność wydawniczo-popularyzatorską (publikacja materiałów naukowo-dydaktycznych);
6) współpracę z ekspertami z Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Komisji Edukacji Szkolnej i Akademickiej Komitetu Nauk o Literaturze Polskiej Akademii Nauk, Instytutu Badań Edukacyjnych, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, z lokalnymi władzami oświatowymi i samorządowymi, instytucjami kultury oraz grupami zawodowymi;
7) kształcenie ustawiczne czynnych nauczycieli (kursy doskonalące i dokształcające, indywidualna współpraca z nauczycielami i szkołami);
8) opracowanie i prowadzenie strony internetowej poświęconej interdyscyplinarnym badaniom edukacyjnych i kształceniu ustawicznemu.